Felanmälan

Här kan du hjälpa oss att hålla kommunen fungerande och trygg. Via våra e-tjänster kan du felanmäla vattenläckor, trafiksignaler, gatubelysning och andra problem som du upptäcker.

Du kan felanmäla om något inte fungerar i kommunen. Det kan till exempel gälla en trasig gatubelysning, ett fel på en parkeringsautomat, problem i en idrottsanläggning eller en vattenläcka. Du kan också anmäla brister i tillgängligheten, fel på trafiksignaler eller om du får felmeddelande i en e-tjänst.

När du gör en felanmälan via våra e-tjänster skickas den direkt till rätt verksamhet som ansvarar för att åtgärda problemet.

Vid akuta fel, ring oss – annars använd våra e-tjänster

Kontaktcenter: 0470-410 00, helgfri vardag klockan 07.30–16.30
SOS Alarm, 0470-75 29 10, övrig tid

Brister i tillgängligheten

Har du upptäckt en brist i tillgängligheten på en plats i Växjö kommun? Du kan anmäla detta via vår e-tjänst eller ringa vårt kontaktcenter.
Du kan också lämna förslag på hur vi kan göra den offentliga miljön mer tillgänglig.

Kontaktcenter: 0470-410 00

Tillgänglighet- felanmälan

Gatubelysning

Du kan felanmäla trasig gatubelysning dygnet runt. Tänk på att ange adressen där lampan inte fungerar. Felanmälan hanteras av Bogfelts Länk till annan webbplats. på uppdrag av Växjö kommun.

E-post: felanmalan.syd@bogfelts.se

Kommunala idrottsanläggningar

Vill du felanmäla något som inte fungerar på en kommunal idrottsanläggning, till exempel en sporthall, arena, badplats, fotbollsplan eller motionsspår?

Var tydlig med vad som är fel och på vilken anläggning. Lämna gärna dina kontaktuppgifter om vi behöver återkomma.

Epost: kofanlaggningar@vaxjo.se

Vattenläcka eller avloppsstopp

Har du fått en vattenläcka eller stopp i avloppet? Kontrollera alltid först om felet finns i din egen fastighet.
Om felet ligger i det kommunala ledningsnätet kan du göra en felanmälan via vår e-tjänst.

Så vet du om felet är kommunens eller ditt eget

  • Är det bara i din bostad eller fastighet? Då ansvarar du själv för att åtgärda felet.
  • Är även grannar eller andra i området drabbade? Då kan felet ligga i det kommunala ledningsnätet.

Kontakt

Telefon under kontorstid: 0470-410 00
Telefon efter kontorstid: 0470-75 29 10

Detta kan du själv göra vid en vattenläcka eller avlopsstopp

Parkeringsautomat

Har du problem med en parkeringsautomat eller en akut parkeringsfråga?

Telefon: 0470-77 49 00 (dygnet runt)

Trafiksignaler

Vill du felanmäla en trasig trafiksignal?

Kontorstid (07.30–16.30, helgfri vardag)

Telefon till Växjö kommuns kontaktcenter: 0470-410 00
E-post: felanmalan.trafik@one-nordic.se

Utanför kontorstid

Telefon: 0470-75 29 10

Felanmälningar hanteras av One Nordic på uppdrag av Växjö kommun.

Felmeddelande i e-tjänster

Om du får ett felmeddelande när du använder en e-tjänst, prova igen lite senare.
Om problemet fortsätter kan du kontakta Växjö kommuns kontaktcenter.

Telefon: 0470-410 00
E-post: info@vaxjo.se

Övrigt - felanmälan

Om felet inte blivit åtgärdat

Du är välkommen att kontakta oss för återkoppling om din felanmälan ännu inte åtgärdats. Bra att känna till är att vi kontrollerar alla gatlampor minst tre gånger per år – en gång på våren och två gånger under hösten/vintern.

E-post: info@vaxjo.se

Senast uppdaterad: 10 oktober 2025