Lönekonsult
Om tjänsten
Vi söker en lönekonsult till Löneenheten som vill vara med och bidra till att utveckla vår löneprocess. Löneenheten ingår i HR-avdelningen på kommunledningsförvaltningen och ansvarar för den koncernövergripande lönehanteringen, tjänstepensioner, avtalsförsäkringar, personal- och lönestatistik samt systemförvaltning inom HR-området. Idag arbetar 23 personer på Löneenheten med att ge stöd och god service till chefer och medarbetare i Växjö kommunkoncern. Som lönekonsult behandlar du ärenden från ärendehanteringssystemet och utför kontroller, bearbetningar och registreringar i våra verksamhetssystem. Du arbetar även med stödjande och konsultativa insatser främst till chefer och handläggare. Du kommer även att bidra med dina kunskaper i vår telefonsupport till förvaltningar, bolag och myndigheter samt arbeta operativt med lönearbetet. Många av våra processer är digitaliserade och under ständig utveckling. Vi använder oss av systemen Visma Personec P och Time Care Planering och Pool.
Din profil
Vi söker dig som har en eftergymnasial examen med inriktning mot lön eller motsvarande erfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Vi ser gärna att du har erfarenhet från det löneadministrativa området inom kommun eller region. Om du har kunskap inom lagar och avtal som reglerar den kommunala sektorn är det en fördel. Erfarenhet av Visma Personec P är också meriterande. Eftersom arbetet innebär kontakter inom många olika områden, behöver du kunna uttrycka dig väl både i tal och skrift. Som person är du noggrann, systematisk och kvalitetsmedveten. Du är serviceinriktad och har en god empatisk förmåga. Du kan lätt sätta dig in i nya arbetsuppgifter och IT-system. I rollen som lönekonsult är det viktigt att vara strukturerad och kunna prioritera sin dag rätt, då arbetet delvis är styrt efter bestämda tidpunkter. Arbetet är teambaserat och du kommer att ingå i en arbetsgrupp med 15 lönekonsulter, där du bidrar positivt till gruppens arbetsklimat. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet och erfarenhet.