Socialsekreterare till Utredningsenheten
Om tjänsten
Som socialsekreterare på utredningsenheten arbetar du med myndighetsutövning där du utreder behov och fattar beslut om olika insatser enligt Socialtjänstlagen (SoL) och Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS). Vår målgrupp är personer med någon funktionsvariation inom psykiatri / neuropsykiatri och som behöver stöd och hjälp i sitt dagliga liv. Förutom kontakt med den enskilde har du ett nära samarbete med kollegor, anhöriga, utförare samt andra professioner och myndigheter. Vi söker nu en kollega med erfarenhet av handläggning inom SoL och LSS och av att utreda insatser inom LSS riktat mot barn och ungdomar. Som person är du en god organisatör, strukturerad, ansvarstagande och kommunikativ. Du är positiv och har ett utåtriktat förhållningssätt med en god samarbetsförmåga. Du samarbetar med trevliga och hjälpsamma kollegor men har också ett eget ansvar i arbetet. Vi erbjuder bland annat kompetensutveckling och kontinuerlig extern handledning till dig som anställd.
Din profil
Vi söker dig som är socionom eller annan likvärdig utbildning, med erfarenheten av handläggning samt intresse för vår målgrupp med huvudsakligt fokus på insatser riktade till barn och unga. Vidare behöver du ha god kunskap om gällande lagstiftningar SoL och LSS samt vara utvecklingsorienterad och inneha ett engagemang i verksamhetens utveckling framåt. Du har lätt för att samarbeta med såväl dina närmaste kollegor som övriga samarbetspartners internt och externt. Arbetet kräver förmåga att planera och självständigt utföra de arbetsuppgifterna som åligger uppdraget. Du måste vara lyhörd för andra människors behov av stöd och hjälp. Erfarenhet av liknande arbetsuppgifter sedan tidigare bedöms som meriterande samt erfarenhet av utredning och uppföljning enligt IBIC och BBIC. Du bör ha god datavana och kunna uttrycka dig väl i tal och skrift. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet. B-körkort erfordras.