Miljö och trafik

Om vi tar hand om vår miljö
mår vi bättre.
Människan är beroende av sin miljö.

När vi talar om miljö
kan vi mena många olika saker.
Miljö är både miljön ute, miljön inne, miljön i trafiken
och hur vi tar hand om sopor.

Miljön ute handlar om luften vi andas.
Det är viktigt att luften är ren
och att det inte är mycket avgaser
och andra gifter i luften?

Miljön ute är också mycket mer.
Parker och skog att promenera i.
Sjöar att bada i.

Miljön inomhus handlar om luften inne i husen.
Det kan vara radongaser i inomhusluften
eller cigarettrök från någon som röker.

När man talar om miljön i trafiken 
kan man mena att det är trångt på gatan
för att det är många bilar.
Trafikmiljön kan vara farlig.
Det kan vara vägar där det sker många olyckor.

Miljö handlar också om
hur vi tar hand om våra sopor.
Om vi sorterar soporna till exempel glas för sig
kan vi samla in allt gammalt glas
och göra nya glasflaskor av det.

Vill du vet mer om arbete med miljö kan du ringa kommunen.

Telefonnummer till oss

Du kan ringa oss
på telefonnummer 0470-410 00

E-post till oss

Du kan mejla oss
på e-postadress info@vaxjo.se

Skriv ut
Senast uppdaterad: 24 september 2018
Lättläst